Gry Komunikacyjno – Teambuildingowe

Gra Czerwona Dolina

Opis szkolenia: Gra Czerwona Dolina jest złożoną grą decyzyjną z elementami negocjacji handlowych i współpracy w grupie. Uczestnicy gry wcielają się w niej w zarządców ubogich miasteczek znajdujących się w tytułowej Czerwonej Dolinie. Ich celem jest zarządzanie miastami przez okres 14 miesięcy i przeprowadzanie w nich najpotrzebniejszych reform społecznych i gospodarczych a także inwestycji w infrastrukturę każdego miasta z osobna i infrastrukturę całej doliny.

Gracze zarządzają miastami podejmując decyzje o alokacji zasobów na poszczególne reformy  i  inwestycje lub na rozwiązywanie bieżących problemów. Gracze połączeni są gęstą siecią interakcji i zależności geograficznych i ekonomicznych, które sprawiają, że pomimo pozornie rywalizacyjnego celu gry, muszą oni współpracować aby osiągnąć zwycięstwo.

Gra symuluje między innymi takie zagadnienia jak problem zaopatrzenia w surowce, problem inwestycji stanowiących dobro wspólne, problem niezamierzonych negatywnych i pozytywnych skutków jakie decyzje konkretnego uczestnika wywierają na jego sąsiadów czy problem konfliktów między graczami i możliwych skutków ich eskalacji.
Gra trwa czternaście tur, po których wyłania się zwycięzcę – gracza, który okazał się najsprawniejszym zarządcą powierzonego mu miasta.

W omówieniu gry trener koncentruje się na następujących aspektach gry:

  • strategiach dotyczących podejmowania decyzji w zarządzaniu miastem
  • sposobach podejmowania decyzji wspólnych
  • skuteczności prowadzonych negocjacji i uwarunkowaniach tej skuteczności
  • przebiegu współpracy i konfliktów, a także czynnikach je wywołujących
  • komunikacji między zarządcami miasteczek
  • percepcją konsekwencji podejmowanych decyzji
  • znaczeniu współpracy w osiąganiu indywidualnych i grupowych celów
  • problemie dobra wspólnego i jego konsekwencjach dla współpracy w grupie

Cel symulacji: Gra „Czerwona dolina” jest nastawiona na rozwój zdolności komunikacyjnych, negocjacyjnych, zdolności podejmowania decyzji i umiejętności współpracy w grupie:

Umiejętności komunikacyjne:

  • jasne formułowanie oczekiwań
  • aktywne słuchanie i obserwacja partnera w komunikacji
  • empatyczne podejście do rozmówcy

Umiejętności negocjacyjne:

  • umiejętności praktycznego wykorzystania technik negocjacyjnych
  • umiejętność komunikacji z drugą stroną negocjacji i jasnego określania własnych oczekiwań co do przebiegu negocjacji.
  • umiejętność identyfikacji wspólnych i rozbieżnych interesów
  • panowanie nad emocjami

Umiejętności związane z podejmowaniem decyzji:

  • planowanie działań
  • diagnoza uwarunkowań ekonomicznych i grupowych danej decyzji
  • analiza konsekwencji decyzji i ryzyka
  • rozumienie wpływu decyzji indywidualnych na sytuację grupy

Umiejętności związane z współpracą w grupie:

  • podejmowanie decyzji w grupie
  • negocjacje z grupą
  • koordynacja działań w grupie
  • rozwiązywanie konfliktów i unikanie ich niszczącej eskalacji

Efektywność i pomiar realizacji celów szkoleniowych: Wstępny efekt szkolenia mierzony jest za pomocą ankiety zawierającej pytania badające stopień praktycznego opanowania umiejętności rozwijanych przez grę. Ankieta zawiera opis studium przypadku złożonej sytuacji problemowej i pytania odnoszące się do poszczególnych aspektów wiedzy przekazywanej w trakcie gry. Opcjonalny pomiar efektu długoterminowego może być realizowany za pomocą specjalnego kwestionariusza lub wywiadów z losowo wybranymi uczestnikami szkolenia w okresie ok. 1,5 miesiąca po szkoleniu.

Gra Max Com

Opis gry: Gra decyzyjna z rozbudowanym elementem komunikacji i interakcji między uczestnikami, osadzona w realiach współczesnych
Uczestnicy wcielają się w menadżerów oddziałów spółki MaxCom. Spółka przeżywa poważne kłopoty, a celem managerów jest wypracowanie i wprowadzenie rozwiązań problemów, które przyczynią się do poprawy stanu spółki. Gra ma charakter kooperacyjny, nie zawiera elementów ostrej rywalizacji

Cele szkoleniowe:
  • Rozwój umiejętności organizacji i koordynacji działań przez członków grupy
  • Trening komunikacji między poszczególnymi członkami grupy
  • Nauka podejmowania decyzji w grupie
  • Rozwój wspólnych wartości grupowych
  • Kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie
  • Integracja pracowników i budowa zespołów

Moduły szkoleniowe:

  • Grupa i jej działanie
  • Podejmowanie decyzji w grupie
  • Konflikty podczas pracy w grupie
  • Moja rola w grupie
  • Przywództwo i negocjacje