Easy Business™ – Symulacja prowadzenia działalności gospodarczej dla bezrobotnych

Na bazie symulacji EASY BUSINESS™ może być prowadzone szkolenie lub  cykl szkoleń z tematyki przedsiębiorczości i prowadzenia własnego biznesu.

Symulację EASY BUSINESS™ można łączyć i uzupełniać o tradycyjne szkolenia z obszaru zarządzania przedsiębiorstwem oraz z innymi symulacjami ukierunkowanymi na różne branże.

Symulacja EASY BUSINESS™ służy również do naboru i kwalifikowania osób ubiegających się o dotacje unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Uzupełnieniem tej symulacji jest także szkolenie FINANSE DLA NIE-FINANSISTÓW prowadzone na bazie symulacji biznesowej FACTORY™.

Cele warsztatu:

Warsztat w oparciu o symulację przedsiębiorstwa EASY BUSINESS™ przeznaczony dla osób planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą i obejmuje  swym programem praktyczne zagadnienia:

  • elementy prawa gospodarczego i podatkowego,
  • procedury zakładania indywidualnej działalności,
  • formy działalności gospodarczej,
  • formy rozliczeń z fiskusem,
  • pracownik w firmie,
  • biznes plan,
  • zasady zarządzania małą firmą,
  • marketing, promocja, sprzedaż

Warsztat  ma na celu przygotowanie osób bezrobotnych do podjęcia działalności gospodarczej.  Osoby bezrobotne chcące założyć własną działalność gospodarczą  zdobędą umiejętności i wiedzę między innymi z zakresu: promocji i marketingu, podatków, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, opracowywania biznes planu oraz wniosku o udzielenie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.

PROGRAM WARSZTATU

Blok I: 1 dzień szkolenia – Jak rozpocząć własny biznes?

Treści szkolenia i ćwiczone umiejętności w formie warsztatu:

  1. Biznes-plan:
    • cele biznes-planu i struktura biznes-planu
    • metodyka sporządzania biznes-planu
    • warsztat z przykładowym biznes-planem
    • korzyści biznes planu dyskusja
    • indywidualne tworzenie biznes-planu – warsztat
  2. Rodzaje działalności gospodarczej:
    • wybrane zagadnienia prawne
    • rejestracja i procedury dla każdego rodzaju działalności gospodarczej
    • koszty rozpoczynania  działalności gospodarczej
    • wady i zalety każdego rodzaju działalności gospodarczej
  3. Formy opodatkowania:
    • wybrane zagadnienia prawnie
    • formy opodatkowania dla każdego rodzaju działalności gospodarczej
    • wady i zalety każdej formy opodatkowania
    • formularze przy zakładaniu firmy gmina, WUS, ZUS, urząd skarbowy/warsztaty  z wypełnieniem, alternatywy/

Blok   II: 2  dzień szkolenia – Problematyka przedsiębiorczości.

 

Treści szkolenia i ćwiczone umiejętności w formie warsztatu:

  1. Wybrane elementy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa:
    • wybrane elementy z zarządzania strategicznego
    • majątek trwały , środki trwałe, amortyzacja
    • wyniki finansowe przedsiębiorstwa
    • kapitał obcy i koszty związane z nim
    • personel i koszty związane z nim
    • koszty podatkowe

 

Blok   III: 2, 3 i 4   dzień szkolenia – Problematyka przedsiębiorczości

 

Treści szkolenia i ćwiczone umiejętności w formie symulacji biznesu – gry planszowej:

 

Symulacja przedsiębiorstwa – Easy Business™:

Symulacja Easy Business™ powstała z inicjatywy Ministerstwa Kultury Badenii – Wirtembergii
i Państwowej Akademii Nauk. Tę strategiczną symulację planszową stosuje aktualnie w Niemczech prawie 400 szkół średnich o profilu ogólnym
i zawodowym, urzędy pracy oraz doradcy zawodowi.

Po co symulować?

Cel symulacji, to przekazanie w przystępny sposób ekonomicznych podstaw prowadzenia własnej firmy.

Przebieg symulacji:

Symulacja Easy Business™ obejmuje dwa lata działalności dowolnej firmy. Podczas symulacji uczestnicy podejmują decyzje biznesowe dotyczące: marketingu, sprzedaży, zakupów, logistyki i produkcji. Każdy rok zamykany jest raportem rocznym, na który składa się: rachunek zysków i strat, bilans oraz wskaźniki rentowności. Na podstawie tych danych analizowana jest rentowność przedsiębiorstwa, a uczestnicy mają okazję zaobserwować, jakie konsekwencje przynoszą podjęte przez nich decyzje.

Dzięki symulacji:

  • ekonomiczne podstawy prowadzenia własnej firmy, do tej pory niejasne i przedstawione tylko w teorii, stają się zrozumiałe dzięki przećwiczeniu ich w praktyce,
  • uczestnicy poznają, w jaki sposób rośnie wartość produktu podczas procesu wytwarzania (od dostarczenia materiałów, aż do chwili sprzedaży),
  • proste i zrozumiałe staną się: bilans, rachunek zysków i strat, a także wskaźniki rentowności i ich wpływ na zysk operacyjny firmy,
  • jasne staną się efekty działań takich jak np: zredukowanie zapasów, czy automatyzacja procesów produkcyjnych.

Pytania, na które uczestnicy znajdą odpowiedzi w trakcie symulacji:

  • Jak funkcjonuje firma?
  • Jak obliczyć wynik finansowy firmy?
  • Jak wpływać na wynik finansowy firmy?
  • Co oznaczają poszczególne wskaźniki rentowności i jak z nich korzystać?
  • Gdzie szukać źródeł finansowania przedsiębiorstwa?
  • W jaki sposób racjonalizować koszty działalności?
  • Jak kreować własną rzeczywistość biznesową i efektywność z uwzględnieniem strategii firmy?
  • Jak podejmować strategiczne decyzje i móc jednocześnie przewidywać
    ich konsekwencje?
  • Jak planować długoterminowo i przekładać te działania na bieżące funkcjonowanie firmy?

Dlaczego symulacja planszowa EasyBusinessTM :

  • Symulacja Easy Business™ powstała z inicjatywy Ministerstwa Kultury Badenii – Witenbergii i Państwowej Akademii Nauk. Twórcami tej symulacji są niemieccy specjaliści z dziedziny ekonomii i psychologii, m.in. prof. dr hab. Ottomar Schneck, który za stworzenie symulacji i metodologii otrzymał w roku 2007 nagrodę naukową kraju związkowego Badenii Wirtembergii.
  • Symulacja Easy Business™została stworzona specjalnie z myślą o osobach pragnących rozpocząć własną działalność gospodarczą, doradcach zawodowych oraz instytucjach publicznych i społecznych, których zakresem działalności jest przeciwdziałanie bezrobociu.
  • Metodologia planszowych symulacji pozwala wypróbować wiedzę teoretyczną w praktyce i jest obudowana praktycznymi ćwiczeniami i studiami przypadków z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej.
  • Jest to jedyne tego typu narzędzie na rynku polskim i europejskim przeznaczone dla przedsiębiorców rozpoczynających własną działalność oraz doradców zawodowych.
  • Jest to narzędzie elastyczne, które może zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb grupy odbiorców i być łączone z innymi symulacjami ukierunkowanymi na konkretne branże.
  • Firma SHtraining jest jedynym licencjonowanym dostawcą szkoleń opartych o symulację Easy Business™ w Polsce.  Trenerzy firmy SHtraining posiadają szeroką wiedzę merytoryczną podpartą długoletnim doświadczeniem praktycznym z dziedziny prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

 

Blok   IV: 5    dzień szkolenia – Marketing własnej firmy, zdobywanie klientów i zarządzanie potencjałem odbiorców

Warsztat ten jest oparty o kształcenie umiejętności mających kluczowe znaczenie w zarządzaniu własnym przedsiębiorstwem i potencjałem klientów:

  • Umiejętności oceny i identyfikacji potencjału klientów
  • Umiejętności segmentacji potencjalnych klientów
  • Dobór metod i form kontaktu z potencjalnymi klientami
  • Monitorowanie kontaktów z potencjalnymi klientami – własnej aktywności sprzedażowej

 

Zarządzanie własnym przedsiębiorstwem i  sprzedażą

  • Kierowanie własną sprzedażą i analiza działalności sprzedażowej
  • Miary aktywności sprzedających i metody aktywizowania działalności sprzedażowej – jakościowe i ilościowe
  • Metody i techniki zarządzania sprzedażą oraz realizowanie planów sprzedażowych i biznes-planu
  • Monitorowanie bieżącej działalności i efektywności

 

Umiejętność segmentacji wybranych klientów:

  • Które wśród wstępnie wybranych firm można uznać za kandydatów na potencjalnych klientów?
  • Klient o dużym potencjale – kryteria segmentacji rynku
  • Klient o średnim potencjale – kryteria segmentacji rynku
  • Klient o małym potencjale – kryteria segmentacji rynku
  • Matryca klientów (macierz):
    • klient o dużym potencjale
    • klient o średnik potencjale
    • klient o małym potencjale
    • klient współpracujący z naszą firmą
    • klient nie współpracujący z żadną firmą
    • klient konkurencji
  • Wypracowanie własnej  „matrycy klienta” – narzędzia pozwalającego planować
    i monitorować nawiązanie pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem
  • Lejek sprzedaży, zasada PARETO

 

Blok   V:  6  dzień szkolenia – tworzenie polityki cenowej i negocjowanie warunków współpracy

  • Metody ustalania cen produktów,
  • Strategie pozycjonowania cenowego – relacje między ceną a marką,
  • Wyznaczanie przedziałów cenowych, wartości ekonomicznej i postrzeganej produktów,
  • Określanie wrażliwości cenowej nabywców i elastyczności cenowej popytu,
  • Analizowanie i przewidywanie zachowań cenowych konkurentów,
  • Ustalanie cen w oparciu o cele firmy,
  • Zasady wprowadzania, różnicowania i zmieniania cen na rynku, system ustalania cen i warunków handlowych w firmie.
  • Wpływ budżetu reklamowego na efekt sprzedaży: wydatki na reklamę a sprzedaż w pierwszym roku, charakter zależności między budżetem reklamowym
    a dynamiką sprzedaży w następnym roku

Tworzenie scenariuszy przez uczestników: zaplanowanie własnej strategii cenowej
i zaplanowanie własnego planu marketingowego.

 

Blok   VI:  7 dzień szkolenia –  podsumowanie całości szkolenia – praca warsztatowa zakończona testem wiedzy

Indywidualny trening biznes planu dla konkretnych przedsięwzięć.


Dodaj komentarz