Na bazie symulacji EASY BUSINESS™ może być prowadzone szkolenie lub cykl szkoleń z tematyki przedsiębiorczości i prowadzenia własnego biznesu.
Symulację EASY BUSINESS™ można łączyć i uzupełniać o tradycyjne szkolenia z obszaru zarządzania przedsiębiorstwem oraz z innymi symulacjami ukierunkowanymi na różne branże.
Symulacja EASY BUSINESS™ służy również do naboru i kwalifikowania osób ubiegających się o dotacje unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Uzupełnieniem tej symulacji jest także szkolenie FINANSE DLA NIE-FINANSISTÓW prowadzone na bazie symulacji biznesowej FACTORY™.
Cele warsztatu:
Warsztat w oparciu o symulację przedsiębiorstwa EASY BUSINESS™ przeznaczony dla osób planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą i obejmuje swym programem praktyczne zagadnienia:
- elementy prawa gospodarczego i podatkowego,
- procedury zakładania indywidualnej działalności,
- formy działalności gospodarczej,
- formy rozliczeń z fiskusem,
- pracownik w firmie,
- biznes plan,
- zasady zarządzania małą firmą,
- marketing, promocja, sprzedaż
Warsztat ma na celu przygotowanie osób bezrobotnych do podjęcia działalności gospodarczej. Osoby bezrobotne chcące założyć własną działalność gospodarczą zdobędą umiejętności i wiedzę między innymi z zakresu: promocji i marketingu, podatków, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, opracowywania biznes planu oraz wniosku o udzielenie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.
PROGRAM WARSZTATU
Blok I: 1 dzień szkolenia – Jak rozpocząć własny biznes?
Treści szkolenia i ćwiczone umiejętności w formie warsztatu:
- Biznes-plan:
- cele biznes-planu i struktura biznes-planu
- metodyka sporządzania biznes-planu
- warsztat z przykładowym biznes-planem
- korzyści biznes planu dyskusja
- indywidualne tworzenie biznes-planu – warsztat
- Rodzaje działalności gospodarczej:
- wybrane zagadnienia prawne
- rejestracja i procedury dla każdego rodzaju działalności gospodarczej
- koszty rozpoczynania działalności gospodarczej
- wady i zalety każdego rodzaju działalności gospodarczej
- Formy opodatkowania:
- wybrane zagadnienia prawnie
- formy opodatkowania dla każdego rodzaju działalności gospodarczej
- wady i zalety każdej formy opodatkowania
- formularze przy zakładaniu firmy gmina, WUS, ZUS, urząd skarbowy/warsztaty z wypełnieniem, alternatywy/
Blok II: 2 dzień szkolenia – Problematyka przedsiębiorczości.
Treści szkolenia i ćwiczone umiejętności w formie warsztatu:
- Wybrane elementy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa:
- wybrane elementy z zarządzania strategicznego
- majątek trwały , środki trwałe, amortyzacja
- wyniki finansowe przedsiębiorstwa
- kapitał obcy i koszty związane z nim
- personel i koszty związane z nim
- koszty podatkowe
Blok III: 2, 3 i 4 dzień szkolenia – Problematyka przedsiębiorczości
Treści szkolenia i ćwiczone umiejętności w formie symulacji biznesu – gry planszowej:
Symulacja przedsiębiorstwa – Easy Business™:
Symulacja Easy Business™ powstała z inicjatywy Ministerstwa Kultury Badenii – Wirtembergii
i Państwowej Akademii Nauk. Tę strategiczną symulację planszową stosuje aktualnie w Niemczech prawie 400 szkół średnich o profilu ogólnym
i zawodowym, urzędy pracy oraz doradcy zawodowi.
Po co symulować?
Cel symulacji, to przekazanie w przystępny sposób ekonomicznych podstaw prowadzenia własnej firmy.
Przebieg symulacji:
Symulacja Easy Business™ obejmuje dwa lata działalności dowolnej firmy. Podczas symulacji uczestnicy podejmują decyzje biznesowe dotyczące: marketingu, sprzedaży, zakupów, logistyki i produkcji. Każdy rok zamykany jest raportem rocznym, na który składa się: rachunek zysków i strat, bilans oraz wskaźniki rentowności. Na podstawie tych danych analizowana jest rentowność przedsiębiorstwa, a uczestnicy mają okazję zaobserwować, jakie konsekwencje przynoszą podjęte przez nich decyzje.
Dzięki symulacji:
- ekonomiczne podstawy prowadzenia własnej firmy, do tej pory niejasne i przedstawione tylko w teorii, stają się zrozumiałe dzięki przećwiczeniu ich w praktyce,
- uczestnicy poznają, w jaki sposób rośnie wartość produktu podczas procesu wytwarzania (od dostarczenia materiałów, aż do chwili sprzedaży),
- proste i zrozumiałe staną się: bilans, rachunek zysków i strat, a także wskaźniki rentowności i ich wpływ na zysk operacyjny firmy,
- jasne staną się efekty działań takich jak np: zredukowanie zapasów, czy automatyzacja procesów produkcyjnych.
Pytania, na które uczestnicy znajdą odpowiedzi w trakcie symulacji:
- Jak funkcjonuje firma?
- Jak obliczyć wynik finansowy firmy?
- Jak wpływać na wynik finansowy firmy?
- Co oznaczają poszczególne wskaźniki rentowności i jak z nich korzystać?
- Gdzie szukać źródeł finansowania przedsiębiorstwa?
- W jaki sposób racjonalizować koszty działalności?
- Jak kreować własną rzeczywistość biznesową i efektywność z uwzględnieniem strategii firmy?
- Jak podejmować strategiczne decyzje i móc jednocześnie przewidywać
ich konsekwencje? - Jak planować długoterminowo i przekładać te działania na bieżące funkcjonowanie firmy?
Dlaczego symulacja planszowa EasyBusinessTM :
- Symulacja Easy Business™ powstała z inicjatywy Ministerstwa Kultury Badenii – Witenbergii i Państwowej Akademii Nauk. Twórcami tej symulacji są niemieccy specjaliści z dziedziny ekonomii i psychologii, m.in. prof. dr hab. Ottomar Schneck, który za stworzenie symulacji i metodologii otrzymał w roku 2007 nagrodę naukową kraju związkowego Badenii Wirtembergii.
- Symulacja Easy Business™została stworzona specjalnie z myślą o osobach pragnących rozpocząć własną działalność gospodarczą, doradcach zawodowych oraz instytucjach publicznych i społecznych, których zakresem działalności jest przeciwdziałanie bezrobociu.
- Metodologia planszowych symulacji pozwala wypróbować wiedzę teoretyczną w praktyce i jest obudowana praktycznymi ćwiczeniami i studiami przypadków z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej.
- Jest to jedyne tego typu narzędzie na rynku polskim i europejskim przeznaczone dla przedsiębiorców rozpoczynających własną działalność oraz doradców zawodowych.
- Jest to narzędzie elastyczne, które może zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb grupy odbiorców i być łączone z innymi symulacjami ukierunkowanymi na konkretne branże.
- Firma SHtraining jest jedynym licencjonowanym dostawcą szkoleń opartych o symulację Easy Business™ w Polsce. Trenerzy firmy SHtraining posiadają szeroką wiedzę merytoryczną podpartą długoletnim doświadczeniem praktycznym z dziedziny prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Blok IV: 5 dzień szkolenia – Marketing własnej firmy, zdobywanie klientów i zarządzanie potencjałem odbiorców
Warsztat ten jest oparty o kształcenie umiejętności mających kluczowe znaczenie w zarządzaniu własnym przedsiębiorstwem i potencjałem klientów:
- Umiejętności oceny i identyfikacji potencjału klientów
- Umiejętności segmentacji potencjalnych klientów
- Dobór metod i form kontaktu z potencjalnymi klientami
- Monitorowanie kontaktów z potencjalnymi klientami – własnej aktywności sprzedażowej
Zarządzanie własnym przedsiębiorstwem i sprzedażą
- Kierowanie własną sprzedażą i analiza działalności sprzedażowej
- Miary aktywności sprzedających i metody aktywizowania działalności sprzedażowej – jakościowe i ilościowe
- Metody i techniki zarządzania sprzedażą oraz realizowanie planów sprzedażowych i biznes-planu
- Monitorowanie bieżącej działalności i efektywności
Umiejętność segmentacji wybranych klientów:
- Które wśród wstępnie wybranych firm można uznać za kandydatów na potencjalnych klientów?
- Klient o dużym potencjale – kryteria segmentacji rynku
- Klient o średnim potencjale – kryteria segmentacji rynku
- Klient o małym potencjale – kryteria segmentacji rynku
- Matryca klientów (macierz):
- klient o dużym potencjale
- klient o średnik potencjale
- klient o małym potencjale
- klient współpracujący z naszą firmą
- klient nie współpracujący z żadną firmą
- klient konkurencji
- Wypracowanie własnej „matrycy klienta” – narzędzia pozwalającego planować
i monitorować nawiązanie pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem - Lejek sprzedaży, zasada PARETO
Blok V: 6 dzień szkolenia – tworzenie polityki cenowej i negocjowanie warunków współpracy
- Metody ustalania cen produktów,
- Strategie pozycjonowania cenowego – relacje między ceną a marką,
- Wyznaczanie przedziałów cenowych, wartości ekonomicznej i postrzeganej produktów,
- Określanie wrażliwości cenowej nabywców i elastyczności cenowej popytu,
- Analizowanie i przewidywanie zachowań cenowych konkurentów,
- Ustalanie cen w oparciu o cele firmy,
- Zasady wprowadzania, różnicowania i zmieniania cen na rynku, system ustalania cen i warunków handlowych w firmie.
- Wpływ budżetu reklamowego na efekt sprzedaży: wydatki na reklamę a sprzedaż w pierwszym roku, charakter zależności między budżetem reklamowym
a dynamiką sprzedaży w następnym roku
Tworzenie scenariuszy przez uczestników: zaplanowanie własnej strategii cenowej
i zaplanowanie własnego planu marketingowego.
Blok VI: 7 dzień szkolenia – podsumowanie całości szkolenia – praca warsztatowa zakończona testem wiedzy
Indywidualny trening biznes planu dla konkretnych przedsięwzięć.