Assessment/Development Center

Ocena pracowników oparta jest na analizie poziomu kompetencji kluczowych dla rozwoju organizacji. Zgodnie z najnowocześniejszymi technikami diagnozowania efektywności pracy, analizę behawioralną kompetencji opieramy na obserwacji zachowań zawodowych. Kompetencja jest przez nas rozumiana jako zdolność do wykonywania czynności zawodowych w sposób umożliwiający osiągnięcie wysokiej efektywności w realizacji zadań, mających kluczowe znaczenie dla stanowiska pracy.

Przed przystąpieniem do projektu Development Center konsultanci SHT definiują oraz opisują zachowania charakterystyczne dla poszczególnych badanych kompetencji. Kompetencje korporacyjne będą badane w oparciu o już istniejące opisy zachowań. W oparciu o zdefiniowane wcześniej charakterystyki modelowych zachowań i kompetencji, wyszczególnione zostaną przykłady typowych sytuacji zawodowych (wykorzystywane do tego celu metody to m.in.: analiza incydentów krytycznych oraz analiza zadań realizowanych na danym stanowisku).

W celu zbadania kompetencji metodą Development Center proponowany jest przez nas zestaw następujący technik (opcjonalnie):

Ćwiczenia symulacyjne:

  • Kosz zadań,
  • Dyskusja grupowa bez lidera formalnego,
  • Rozmowa z podwładnym/klientem,
  • Prezentacja formalna,
  • Ćwiczenie analityczne,
  • Symulacja rynku sprzedaży.

Wszystkie ćwiczenia są dostosowane do specyfiki stanowisk pracy.

Wywiad kompetencyjny 4-stopniowy

Wywiad oparty jest na czterostopniowym układzie pytań o badane podczas DC kompetencje. Prowadzony jest w oparciu o zestandaryzowany zestaw pytań diagnozujących kompetencje. W trakcie wywiadu wykorzystuje się m.in. pytania: stereotypowe, skutkowo-przyczynowe, konkretyzujące i abstrakcyjne, dotyczące wcześniejszych doświadczeń zawodowych badanego oraz przykłady konkretnych sytuacji, które mogą mieć miejsce w pracy. Czas trwania wywiadu wynosi 45 min.
Narzędzia psychometryczne

Dokonując oceny potencjału rozwojowego i kompetencji pracowników możemy posłużyć się także wybranymi testami psychometrycznymi, których wyniki mogą być zastosowane zarówno do weryfikacji rezultatów uzyskiwanych dzięki Development Center, jak i do poszerzenia diagnozy o informacje nie uzyskane w innych technikach.

W rezultacie Development Center zostaje opracowywany raport końcowy ogólny i indywidualny zawierający:

  • opis przebiegu prac nad precyzowaniem kompetencji,
  • opis badanych kompetencji wraz z opisem zachowań wskaźnikowych,
  • tabele zbiorcze oceny kandydatów, zawierające ocenę poziomu nasilenia poszczególnych kompetencji, średnią ocenę kompetencji każdego kandydata,
  • komentarz na temat każdego z kandydatów: zaprezentowanych w trakcie badania postaw, predyspozycji zawodowych, a także zdiagnozowanych atutów i deficytów,
  • wskazania dotyczące ogólnych i/lub szczegółowych propozycji działań szkoleniowo-rozwojowych, służących rozwojowi ich kompetencji w kontekście aktualnych i przyszłych wyzwań.

Dodaj komentarz